Sunday 24 June 2012

nak cerita pasal kancing gigi...

salam kawan2 semua...alhamdulillah kita masih dikurniakan oleh Allah umur yg panjang..kesihatan yg xternilai...nak cite kat kawan2 semua pe tu "kancing gg"...ini bukan yg sakit gg tuh...ini mmg penyakit..dikatakan penyakit ni berbahaya dan membawa maut di Asia dan Afrika..


ni bkn sayala...ni pic je...

hah..kawan2 pe tu penyakit kancing gg?...saya dh pun kene cucuk dos ubt ni memandangkan saya tgh mengandung 6bulan sebagai pertahanan la u diri saya n baby comel saya ni..


oke saya cite serba sedikit pe tu kancing gg ni...menurut cik wikipedia ni dia kata kancing gg ni kancing gigi atau juga dikenali sebagai tetanus,. mempunyai tanda-tanda seperti kekejangan otot yang menyakitkan.


Simptom utama penyakit ni disebabkan oleh tetanospasmin,neorotoksin  yang dihasilkan oleh bakteria anearobik obligate Gram-positif Clostridium tetani. Jangkitan biasanya berlaku melalui jangkitan luka dan sering kali membabitkan cedera luka atau tusukan dalam. Jadi xleh luka2 sgt bahaya..


Ketika jangkitan berlaku, kekejangan otot berlaku pada rahang (dengan itu nama "kancing gigi") dan di tempat lain pada badan.. Jangkitan boleh dielakkan melalui pelalian yang saya kena ni..


ade risiko dia... risiko penyakit ini amat tinggi jika kecederaan berpunca daripada objek runcing dan tajam seperti jarum atau duri pokok yang tercemar yang berkemungkinan mencucuk spora jauh ke dalam kulit..bahay kan?penyakit ni tanpa kita sedari..


Dan tanda-tanda seseorang itu mendapat kancing gigi ialah:
- kelesuan, 
-ketegangan atau kekejangan, 
-sukar mengunyah,
- otot semakin keras hingga terkancing gigi, 
-susah tersenyum lebar, 
-pengecutan otot yang kuat,
- kekejangan yang menyakitkan. 
 - keretakan (di tulang-tulang panjang, tulang belakang), 
-kerenggangan tendon, 
-kesukaran makan, 
-kegagalan jantung 
-trombosis


banyak kan tanda2 die...mmg diwajibkan bg saya lebih2 lagi orang mengandung ni kene cucuk..2x lak tu...mmg sakit la..hbs sengal bahu..nak angkat pepe pun xleh..jdik cik suami lah yg baek hati..penyayang tolong...syg abg dunia akhirat..


jadi pepe pun penyakit ni kenela dicegah dr awal u kesihatan semua...kesihatan yg diberikan oleh Allah..

1 comment:

  1. Isma...kc x cucuk pon lg kancing gigi ni...xdop plak doc sruh cucuk...huhu...

    ReplyDelete